Keybase – en chat- og fildelingsplatform der fx kan bruges af researchteam

Hvis du er en del af et researchteam, som ønsker at arbejde under den digitale radar i fx et land med et anstrengt forhold til ytringsfrihed, pressefrihed og menneskeretigheder, så kan Keybase være en sikker og brugervenlig løsning. Den følgende samling af guides viser hvordan i fra opgave til opgave kan oprette en krypteret fælleschat med en tilknyttet fælles cloud service.

Om Keybase

Keybase er en krypteret chat og fildelings platform. Keybase har også andre funktioner, men i den samling af guides vil vi fokusere på chat og fildeling i team funktionaliteten. Keybase er anerkendt og bruges af mange nørder, fordi den er sikker og finansieret af donationer. Hver bruger har ca. 270 GB plads til rådighed, som kan fordeles mellem de tre typer cloud services – privat, teams og offentlig. Hvis en bruger fx gemmer 10 GB i tre forskellige teams, så har brugeren ca. 240 GB plads tilbage.

Sikkerhedsstruktur

Der bør være en administrator, som befinder sig i Danmark eller et andet land end der hvor i arbejder. Denne administrator vil dermed være uden for rækkevidde af uvelkomne aktører. Denne administrators opgave er at oprette et lukket team til opgaven og inviterer relevante brugere til dette team. Kun en bruger der inviteres eller godkendes til at blive medlem af et lukket team kan få adgang til den fælles chat og fildeling.

Fremgangsmåde

1. Administrator og medlemmerne af teamet installerer Keybase på deres Mac computer (se guide A) eller Windows computer (se guide B). Og dernæst opretter de alle en Keybase konto (se guide C).

2. Administrator opretter et team til opgaven og inviterer de relevante medlemmer til dette team (se guide D).

3. Administrator og medlemmer af dette team kan nu chatte med hinanden (se guide E).

4. Medlemmerne af dette team kan også dele filer med de andre i teamet (se guide F).

Guide A: Installation af keybase.io på en Mac computer

1. Åben keybase.io i Safari – eller en anden browser.

2. Klik på “Install”.

3. Klik på “macOS”.

4. Klk på “Download and open Keybase.dmg”.

5. Åben “Finder”, gå til “Overførsler” og dobbelt klik på “Keybase.dmg”.

6. Træk “Keybase” over til “Applications” med musen.

7. Luk installations vinduet.

8. Højre klik (Ctrl Venstre klik) på installationsfilen “Keybase” på skrivebordet og vælg “Skub ‘Keybase’ ud”.

9. Åben “Finder”, gå til “Programmer” og dobbelt klik på “Keybase”.

10. Klik på “Åbn”.

11. Indtast din administrator adgangskode og klik på “Installer hjælpeværktøj”.

12. Du er nu klar til at oprette en Keybase konto.

Guide B: Installation af keybase.io på en Windows computer

1. Åben keybase.io i din browser (i denne guide er brugt browseren Firefox).

2. Klik på “Install”.

3. Klik på “Windows”.

4. Klik på “Download and run keybase_setup”.

5. Klik på “Gem fil”.

6. Åben “Stifinder”, gå til “Overførsler” og dobbeltklik på “keybase_setup_amd64”.

7. Du er nu klar til at oprette en Keybase konto.

Guide C: Opret en Keybase konto

1. Klik på “Create an account”.

2. Vælg et unikt brugernavn og indtast en e-mail.

3. Klik på “Continue”.

4. Navngiv din “device”, din computer. Det er aktuelt hvis du fx både vil bruge Keybase på din computer og din mobiltelefon. Hvis du fx taber din mobiltelefon, så kan du på din computer fjerne denne “device” (mobiltelefonen) fra din Keybase. På mobiltelefon tilader Keybase kun chat og upload af billeder.

5. Du behøver ikke at gennemføre hverken “Edit Profile” eller “Prove your identities”.

6. Klik på andet sidste punkt i menuen i venstre side, “Devices”.

7. Klik på “Create a paper key”.

8. Klik på “Create a paper key” igen.

9. Den viste række er af ord skal du skrive ned og gemme et sikkert sted. Den sætning kan du bruge til at få adgang til din Keybase konto, hvis du mister alle dine enheder. Hvis du ikke ønsker at have den på dig, så kopier den over i fx Word og send den til din administrator når du får mulighed for det. Så kan administrator være din backup.

10. Sæt flueben ved “Yes, I wrote this down” og klik “Done”.

Guide D: Administrator opretter et team og invitere relevante medlemmer

1. Klik på “Teams” i venstre side.

2. Klik på “Create a team”.

3. Giv teamet et unikt navn og klik på “Create team”.

4. Hvis du ønsker det, så kan du upload et team ikon. Det behøves dog ikke (klik på “Later, thanks”).

5. Det nye team er som udgangspunkt lukket. Hvis en anden bruger kender det præcise navn på teamet, så kan brugeren anmode om at blive medlem af teamet.

Anmode: Klik på “Teams” > “Join a team” > Indtast teamets navn > “Continue” > “Close”

MEN brugeren bliver kun medlem af teamet, hvis ejeren selv, i dette tilfælde administrator, godkender dette.

Godkende: Klik på Teams > Klik på aktuelt team > “Invites” > “Let in as…” > “Writer” > “Continue” > “Confirm”

6. Administrator kan også invitere relevante medlemmer:

Klik på “Teams” > Aktuelt team > “Add people …” > “By username” > Indtast brugernavn > Klik på bruger > “Writer” > “Add”

7. Grunden til at som administrator skal vælge rettigheden “Writer” for de nye medlemmer er at “Writer” modsat “Reader” får adgang til at uploade filer i den fælles cloud service.

Guide E: Chat i team

1. Klik på “Chat”.

2. Klik på aktuelt team.

3. Chat med de andre i teamet.

Guide F: Dele filer med teamet

1. Klik på “Files”.

2. Klik på “team”.

3. Klik på det aktuelle team.

4. Klik på … (det er kun så besværligt første gang)

Mac:

a) Klik på “Show i Finder”-ikonet øverst til højre.

b) Klik på “Yes, enable”.

c) Klik på “Åben Sikkerhed”.

d) Klik på “Tillad” ud for “Indlæsning af systemsoftware fra udvikleren ‘Keybase, Inc.’ blev blokeret”.

e) Skift tilbage til Keybase vinduet.

f) Klik på “Yes, enable”.

g) “Finder” vil åbne i teamets mappe. Kopier filer til denne mappe som skal deles med teamet. Denne mappe kan kun tilgås, når computeren er online. Gem derfor filer lokalt, som der skal kunne åbnes offline.

Windows:

a) Klik på “Show in Explorer” øverst til højre.

b) Klik på “Yes, enable”.

c) Sæt flueben ud for “I agree to the license and conditions” og klik “Install”.

d) Klik på “Ja”.

e) Vælge “Restart” når du har gemt åbne dokumenter m.m.

f) Åben “Stifinder”. Under disken KBFS (K:) finder du team og derunder det aktuelle team. Alt hvad der gemmes der af filer vil blive gemt i teamets cloud service. Det kræver dog internet forbindelse at tilgå filerne, så opret en lokal kopi på computeren i tilfælde af at der skal arbejde offline.

5) Vær opmærksom på at kun den bruger der har delt en fil med teamet og teamets ejer, i dette tilfælde administrator, kan slette delte filer igen.